- nl
- en
- GEDACHTEGANG
- Binnentheater
- Leeftijd: +14 jaar
Over de compagnie
Jakobe Geens roots liggen bij Ell circo D’ell Fuego. Ze studeerde af aan befaamde circushogeschool DOCH in Stockholm. Ze maakte en speelde reeds verschillende voorstellingen waarmee ze op de buitenlandse circusscène verscheen. Na enkelen jaren in dit concours wil ze zich nu toeleggen op de Belgische podium wereld en hier een repertoire opbouwen die thema’s aansnijdt die voor haar belangrijk zijn.
Geens richt zich als dans-acrobate met haar werk op samen verhalen tot bloei brengen. Ze heeft een buitengewone interesse in hoe de samenleving in elkaar zit en hoe interculturele interacties functioneren. Haar fascinatie is de dichotomie tussen het alledaagse en het mystieke element van het podium.
Margot Jansens volgde de opleiding Theatertechniek op het RITCS, waar ze zich ontwikkelde tot een lichtontwerper en productiemedewerker. Ze had honger naar meer inhoud dus besloot ze theaterwetenschappen te studeren op de UGent.
Ze studeerde een semester op DOCH, waar ze de master contemporary circus practices volgde maar besloot andere horizonten op te zoeken.
Zij is dramaturge van dienst en neemt samen met Jakobe de regie van BLOOT in handen. Haar dramaturgische ervaring is ze aan het opbouwen door onder andere met Hendrik Van Maele te werken en occasioneel voor andere gezelschappen te werken.
Over de voorstelling
Centraal in deze creatie staat een vrouwelijk lichaam en het verhullen en onthullen ervan. Waar start het nakende naakt? Wat betekent bedekt in welke cultuur? Wie is er zichtbaar? Wat is er zichtbaar en hoe beïnvloedt het onzichtbare wat de toeschouwer denkt? Welke relatie heeft het naakte in verband met beweging?
Doorheen de geschiedenis moesten vrouwen vechten voor hun plaats in de publieke ruimte. Dit werd soms gedaan door hun lichaam in bruikleen te geven om een stem/ invloed te krijgen, denk maar aan Madame de Pompadour en het legendarische boek A Room of One’s Own van Virginia Woolf.
We doen een onderzoek naar de manieren waarop de aanwezigheid bepaalde lichaamsdelen de toeschouwer beïnvloedt. Welke manieren bestaan er om naar een lichaam te kijken? Het materiële of machinale lichaam, het culturele lichaam, het seksuele lichaam, het vergeten lichaam? Hoe wordt de vrouw in de podium wereld gepresenteerd? Actrice, slangenmens of vrouw met de baard? Wie en waar was ze?
Afwezig en aanwezig zijn kernconcepten in het onderzoek dat we willen voeren. Maar ook de vraag wanneer iets afwezig is. Als een lichaam helemaal in een doek gewikkeld is, maar je zit nog steeds haar silhouet, is ze dan aan- of afwezig?
Jakobe Geens (preformance, regie)
Margot Jansens (dramaturge, regie)
Rosetta Plasencia (algemene choreografie)
Manou Selhorst (advies Flamenco)
Sarah Chebaro (advies Buikdans)
Kobe Van Herwegen (advies illusies)
Aram Abgaryan ( advies soundscape)
Matti Degueldre (video)
Lars Morren (techniek)
Christina Snik (kostuum)
Perplx
CIRKLABO
Perplx, De Warande, Miramiro, De Spil, Dommelhof, CIRKLABO, Theater FroeFroe en Vooruit